diumenge, 13 de gener del 2019

Tema 3: comunicació a Internet

Aquest post es divideix en quatre parts:
1: Qué he fet en aquest tema.
2. Xarxa social.
3. Proposta.
4. Reflexió personal sobre la tecnologia mòbil.

1. En aquest tema hem aprofundit sobre la comunicació d'informació que nosaltres, com a professors, podem crear a través de la Xarxa.

El primer punt que he estudiat és de les xarxes socials. Són un instrument que posa en contacte a gent de tot el món, he vist el vídeo Social Networking in Plain English i el diccionari de Xarxes socials del Termcat. També els diferents tipus de xarxes segons jerarquia, plataforma o associades a aplicacions.

En referència als avantatges i inconvenients destaquen els perills més greus que són el cyber-bullying, grooming i sexting i el paper que com a professors tenim per a educar als alumnes i que no es produeixin aquestes situacions.

Les possibilitats educatives de les xarxas són enormes, entre elles destaquen: la difusió i transmissió de coneixement de forma conceptual o interdisciplinària (l'alumne aprèn a saber fer i coneixement tecnològic), intercanviar experiències entre diferents centres i la possibilitat de la formació permanent.

El segon punt tracta sobre el etiquetatge en la Xarxa. Ho hem interioritzat i ho utilitzem per a compartir fotos, documents i guardar coses interessants com a favorits.

L'últim punt parla de la tecnologia móvil. He vist un vídeo d'usos d'apps mòbils per a aprendre idiomes. Aborda el debat de si les apps són bones en classe o no. La resposta és sí sempre que hi hagi qualitat i adequació pedagògica dels materials.

Com a conclusió, el tema planteja una reflexió: encara que al principi pensem que no és bo utilitzar el mòbil a l'aula ens mostren dues situacions en les quals la nostra resposta canviaria a si. Hem de ser realistes i començar a fer projectes amb la Xarxa per a avançar-nos a l'escola del futur.


Per a saber més del tema, en l'apartat Tasca hi ha links amb més informació, el més interessant per a mi és Guia per xarxes socials:


També en Tasca he llegit i compartit opinions dels dos fòrums:

-  Avantatges i inconvenients/perills
-  Ús de xarxes socials
  Comparteixo un vídeo que també he utilitzat en el fòrum però que em sembla molt interessant per a l'ús de les TIC a l'aula:



La resta d'activitats que he realitzat es mostren en els punts 2, 3 i 4, a continuació:

2. ¿Què és i per a qué serveix? Edmodo.

És una plataforma educativa que serveix per a crear un espai virtual de comunicació amb el teu alumnat i altres professors. Es poden compartir missatges, arxius i enllaços, un calendari de treball, així com proposar tasques i activitats i gestionar-les. També hi ha pàgines privades amb accés permès al personal registrat.

Existeixen tres tipus de perfils, i cadascun d'ells pot utilitzar la xarxa de diferent forma. Aquests tres perfils són:

El professorat: és l'encarregat de crear els grups i d'administrar-los. Pot pujar arxius, crear esdeveniments, dissenyar treballs, posar qualificacions.

Alumnat: només pot unir-se als grups, sempre que conegui el codi d'accés a aquest, i que pot descarregar-se arxius, consultar els esdeveniments, lliurar els treballs una vegada finalitzats, veure les seves qualificacions, enviar un arxiu al professor/a.

Parents: Els pares i mares de l'alumnat també poden accedir. Per a això necessiten conèixer el codi per a parents que li correspon al seu fill/a, i només podrà consultar l'activitat que realitza el seu fill/a, les seues qualificacions, esdeveniments, etc. A més podrà posar-se en contacte amb el professor/a a través d'aquesta plataforma.

A nivell pedagògic Edmodo s'usa per a enviar treballs o tasques als alumnes, reforçar continguts de classe, enviar notes, com a enllaços, fitxers, gestionar esdeveniments, compartir presentacions, comunicació entre companys d'aula i compartir fitxes de tasques i adreces.

Adjunt un vídeo sobre Edmodo:


 3. Ús de xarxa social amb alumnes: Facebook.

El professor crea un grup de Facebook dit Els carrers de la meva ciutat. Els alumnes hauran de seguir el grup en primer lloc. Després hauran d'etiquetar-se a un carrer de la ciutat, fer una foto del cartell amb el nom i, després d'indagar sobre la seua història, publicar-lo. Aquesta activitat s'avaluaria dins del tema del creixement de la ciutat dins de la Industrialització i es realitzaria en grups de tres.

4. Reflexió personal sobre la tecnología móvil.

L'aprenentatge ubicu està en els nostres dies. Estem envoltats de dispositius mòbils, cal destacar que el 80% de joves del nostre país té accés a un mòbil o Tablet.

 En el món de l'educació, l'aprenentatge mòbil conforma un grup d'espectaculars expectatives per a aquest negoci del qual, òbviament, podem sortir beneficiats tots els que ens dediquem a aquest camp. Tots hem d'aprofitar-nos dels avantatges de poder usar tecnologia en el moment i lloc que vulguem però també cal ensenyar quins són els  usos negatius i perills de la Xarxa usant un mòbil.

Amb tal fi m'agradaria destacar el que considero una posada en valor després d'haver reflexionat sobre això durant tot el tema:

• Ampliar l'abast i l'equitat de l'educació.
• Facilitar l'aprenentatge personalitzat.
• Proporcionar feedback i avaluació immediats.
• Habilitar l'aprenentatge en qualsevol moment i en qualsevol lloc.
• Assegurar un ús més productiu del temps que passem en classe (flipped classroom).
• Donar suport a l'aprenentatge situat (realitat augmentada).
• Facilitar la continuïtat de l'experiència d'aprenentatge.
• Connectar l'aprenentatge formal i l'aprenentatge informal.
• Reduir la pertorbació de l'educació en casos de conflicte i desastres.
• Ajudar els aprenents amb discapacitats.
• Millorar la comunicació i l'administració.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada