Aquest post es divideix en quatre parts:
1: Qué he fet en aquest tema.
2. Xarxa social.
3. Proposta.
4. Reflexió personal sobre la tecnologia mòbil.
1. En aquest tema hem aprofundit sobre la
comunicació d'informació que nosaltres, com a professors, podem crear a través
de la Xarxa.
El primer punt que he estudiat és de les xarxes
socials. Són un instrument que posa en contacte a gent de tot el món, he vist
el vídeo Social Networking in Plain English i el diccionari de Xarxes socials
del Termcat. També els diferents tipus de xarxes segons jerarquia, plataforma o
associades a aplicacions.
En referència als avantatges i inconvenients
destaquen els perills més greus que són el cyber-bullying, grooming i sexting i
el paper que com a professors tenim per a educar als alumnes i que no es
produeixin aquestes situacions.
Les possibilitats educatives de les xarxas són
enormes, entre elles destaquen: la difusió i transmissió de coneixement de
forma conceptual o interdisciplinària (l'alumne aprèn a saber fer i coneixement
tecnològic), intercanviar experiències entre diferents centres i la
possibilitat de la formació permanent.
El segon punt tracta sobre el etiquetatge en la
Xarxa. Ho hem interioritzat i ho utilitzem per a compartir fotos, documents i
guardar coses interessants com a favorits.
L'últim punt parla de la tecnologia móvil. He
vist un vídeo d'usos d'apps mòbils per a aprendre idiomes. Aborda el debat de
si les apps són bones en classe o no. La resposta és sí sempre que hi hagi
qualitat i adequació pedagògica dels materials.
Com a conclusió, el tema planteja una reflexió:
encara que al principi pensem que no és bo utilitzar el mòbil a l'aula ens
mostren dues situacions en les quals la nostra resposta canviaria a si. Hem de
ser realistes i començar a fer projectes amb la Xarxa per a avançar-nos a
l'escola del futur.
Per a saber més del tema, en l'apartat Tasca hi
ha links amb més informació, el més interessant per a mi és Guia per xarxes
socials:
També en Tasca he llegit i compartit opinions
dels dos fòrums:
- Avantatges i inconvenients/perills
- Ús de xarxes socials
Comparteixo un vídeo que també he utilitzat en el fòrum però que em
sembla molt interessant per a l'ús de les TIC a l'aula:
La resta d'activitats que he realitzat es mostren
en els punts 2, 3 i 4, a continuació:
2. ¿Què és i per a qué serveix? Edmodo.
És una plataforma educativa que serveix per a
crear un espai virtual de comunicació amb el teu alumnat i altres professors.
Es poden compartir missatges, arxius i enllaços, un calendari de treball, així
com proposar tasques i activitats i gestionar-les. També hi ha pàgines privades
amb accés permès al personal registrat.
Existeixen tres tipus de perfils, i cadascun
d'ells pot utilitzar la xarxa de diferent forma. Aquests tres perfils són:
El professorat: és l'encarregat de crear els
grups i d'administrar-los. Pot pujar arxius, crear esdeveniments, dissenyar
treballs, posar qualificacions.
Alumnat: només pot unir-se als grups, sempre que
conegui el codi d'accés a aquest, i que pot descarregar-se arxius, consultar
els esdeveniments, lliurar els treballs una vegada finalitzats, veure les seves
qualificacions, enviar un arxiu al professor/a.
Parents: Els pares i mares de l'alumnat també
poden accedir. Per a això necessiten conèixer el codi per a parents que li
correspon al seu fill/a, i només podrà consultar l'activitat que realitza el
seu fill/a, les seues qualificacions, esdeveniments, etc. A més podrà posar-se
en contacte amb el professor/a a través d'aquesta plataforma.
A nivell pedagògic Edmodo s'usa per a enviar
treballs o tasques als alumnes, reforçar continguts de classe, enviar notes,
com a enllaços, fitxers, gestionar esdeveniments, compartir presentacions,
comunicació entre companys d'aula i compartir fitxes de tasques i adreces.
Adjunt un vídeo sobre Edmodo:
El professor crea un grup de Facebook dit Els
carrers de la meva ciutat. Els alumnes hauran de seguir el grup en primer lloc.
Després hauran d'etiquetar-se a un carrer de la ciutat, fer una foto del
cartell amb el nom i, després d'indagar sobre la seua història, publicar-lo.
Aquesta activitat s'avaluaria dins del tema del creixement de la ciutat dins de
la Industrialització i es realitzaria en grups de tres.
4. Reflexió personal sobre la tecnología móvil.
En el món de l'educació, l'aprenentatge mòbil conforma un grup d'espectaculars expectatives per a aquest negoci del qual, òbviament, podem sortir beneficiats tots els que ens dediquem a aquest camp. Tots hem d'aprofitar-nos dels avantatges de poder usar tecnologia en el moment i lloc que vulguem però també cal ensenyar quins són els usos negatius i perills de la Xarxa usant un mòbil.
Amb tal fi m'agradaria destacar el que considero una posada en valor després d'haver reflexionat sobre això durant tot el tema:
• Ampliar l'abast i l'equitat de l'educació.
• Facilitar l'aprenentatge personalitzat.
• Proporcionar feedback i avaluació immediats.
• Habilitar l'aprenentatge en qualsevol moment i en qualsevol lloc.
• Donar suport a l'aprenentatge situat (realitat augmentada).
• Facilitar la continuïtat de l'experiència d'aprenentatge.
• Connectar l'aprenentatge formal i l'aprenentatge informal.
• Reduir la pertorbació de l'educació en casos de conflicte i desastres.
• Ajudar els aprenents amb discapacitats.
• Millorar la comunicació i l'administració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada