dilluns, 11 de març del 2019

RECUPERACIÓ TEMA 5: TILC: Aprenentatge a Internet

De la mateixa manera que en el tema anterior, la nostra tasca per a aquesta unitat ha sigut la de navegar per Internet per conéixer i trobar recursos interessants per construir processos d'ensenyament-aprenentatge significatius. Ja hem comentat en les anteriors entrades el gran potencial i utilitat que té Internet, i sense dubte, els recursos dels què anem a parlar en aquest post no queden exempts d'aquesta.

Bé, en primer lloc parlarem de les WebQuest i de les caceres del tresor, els recursos que a mi més m'agraden.

En termes generals són el mateix: activitats que tenen com a finalitat que l'alumne investigue i transforme informació cercada a Internet, seguint una sèrie de passos indicats pel professor mitjançant una metodologia d'aprenentatge guiat i treball cooperatiu. En definitiva, es tracta de que els alumnes, organitzats en grups, investiguen, transformen i construisquen informació.
 
 
És molt fàcil crear una WebQuest o una Cacera del Tresor: a Internet hi ha una gran varietat d'aplicacions web, com ara Aula21, que ofereixen la possibilitat de crear tant una com l'altra. Des del meu punt de vista, quan he utilitzat aquesta web m'ha sigut de molta utilitat i molt senzilla d'emprar.

Com deiem, són recursos molt semblants. La Cacera del Tresor és una mica més senzilla i tradicionalment s'ha utilitzat més per a l'educació primaria. No obstant, opino que també es pot traure molta utilitat en l'ensenyament d'ESO. Potser per a Batxillerat ja es quede una mica escassa.

Les diferències entre ambdues són les següents:

-Estructura. Mentre que una WebQuest sol ser més extensa (Introducció, tasca, procés, avaluació, conclusió i orientaciones didàctiques), una Cacera del Tresor sol tenir una estructura més reduïda (Introducció, preguntes, pregunta final, recursos i avaluació).

-Tasques. Mentre que en la WebQuest es pretén que els alumnes elaboren una tasca final (com ara l'elaboració d'un diari, un vídeo...) l'objectiu de la Cacera és que aquestos siguen capaços de respondre a la "gran pregunta", que la raonen en grups i que es posen d'acord en la resposta.

-Presentació de la informació. En la Cacera trobarem les URL concretes d'on els alumnes han d'extraure les respostres. D'altra banda, això no té perquè ser així en les WebQuest; les URL poden aparéixer especificades o no.

Són recursos que, per suposat, requereixen d'una preparació prèvia pel professor i d'un major esforç, però són molt enriquidores per a que els nostres alumnes adquirisquen un aprenentatge significatiu, així com la competència digital.
 
En segon lloc, anem a parlar dels Blogs. Aquests són portals informàtics de temàtica triada pel seu autor, que serveixen com a diari personal. L'autor del mateix pot introduir dades, notícies, compartir continguts multimèdia.. A més a més, i a diferència de les viquis (de les quals parlem a continuació) permeten que l'autor i el lector es comuniquen i compartisquen coneixements i opinions. Com podem utilitzar el blog com a recurs educatiu? De moltes maneres. De fet, és un dels recursos més emprats pels docents (almenys, els que jo he tingut). Ens poden servir com a llocs on penjar els continguts d'una unitat, així com per a crear una comunitat d'aprenentatge, i el que és més important per a mi: per fer reflexionar als alumnes. Hi ha tants blogs com temàtiques puguem imaginar. No obstant, us adjunto un parell que m'han paregut bastant complets i interessants:

-HISTÒRIA DE L'ART:  http://munshart.blogspot.com.es
-DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS SOCIALES Y TIC: https://diegosobrino.com

I per últim, parlarem de les Viquis. Són webs de caràcter col·laboratiu, creades per un administrador però tothom pot afegir o llevar la informació que cregue adient. La seva potencialitat recau en la rapidesa i accessibilitat de la informació; no obstant, cal tindre cura i saber triar aquella informació que és correcta, ja que al estar en mans de tanta gent, de vegades pot no ser vàlida.
El seu ús té molts d'advantatges, com ara el de recopilar informació, fomentar els treballs en grup, treballar les TIC, etc. Com tots sabem, viquipèdia és una de les més famoses, però també n'existeixen unes altre com ara wikiart o wikiteka.
 
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada