dilluns, 11 de març del 2019

RECUPERACIÓ TEMA 6: TILC: Maquinari TIC

La temàtica d'aquesta unitat gira entorn a les TIC. Bé, com a docents és un aspecte que no podem obviar, en la meva opinió. Des de fa uns anys l'ús de les noves tecnologíes s'ha massificat, fins al punt que ja no sols es tracta d'una eina d'oci, sino que també l'hem introduit en la nostra vida professional. Les generacions d'alumnes estan en continu canvi, pel que nosaltres també hem de canviar la nostra manera d'ensenyar, per tal de satisfer les seves necessitats. No podem continuar amb la mateixa metodología amb què s'impartía classe quan els nostres pares eren petits.



Les TIC ens dónen l'oportunitat de canviar la realitat docent. Són eines amb un gran potencial que s'ajusten a la demanda dels nostres alumnes. Mitjançant aquestes, podem accedir a Internet, i per tant, a una quantitat d'informació inimaginable, així com a aplicacions específicament educatives.

No obstant, no tot val. La qüestió és utilitzar-les, però utilitzar-les bé. Per això, es necessita professorat format en la matèria, que sàpia les aplicacions que pot donar-li als diferents aparells. La tecnología, no és per sí mateixa innovació; la innovació la fem nosaltres amb metodologies innovadores i originals, que motiven als nostres alumnes i que els faiguen digitalment competents. Per això, com hem pogut vore al vídeo de "Tecnologia e Metodologia", no val seguir la mateixa dinàmica de classe magistral però amb una tablet o amb una pissarra digital. És inútil.
 
Des del meu punt de vista, l'ús de les TIC a l'escola/institut compta amb els següents avantatges: 

-Ens permet tenir accés a molta i molt variada informació.
-Permet als alumnes conéixer les fonts d'informació, així com tenir la capacitat de contrastar la seva veracitat i/o validesa.
-Augmenta la motivació dels alumnes.
-Fomenta el treball cooperatiu.
-Ensenya als alumnes a ser autosuficients.

No obstant, hi ha uns riscos que hem d'assumir:

-S'ha de saber en quin moment emprar-les, per evitar que els alumnes les empren com a una eina que les distrau de la classe.
-Es necessita professorat especialitzat en aquesta matèria. Fins i tot en alguns casos, ens trobem amb alumnes que en saben més que els propis professors (quant a l'utilització dels aparells). 
-No tots els centres disposen dels recursos econòmics suficients per adquirir aquest material.
-No es pot obligar a un alumne a fer una tasca a casa que requerisca de l'ús de les TIC si no té els mitjans necessaris per dur-la a terme. En aquest aspecte podríem dir que les TIC podríen discriminar a cert tipus d'alumnat.
-Requereix un canvi de metodologia.

Per concluir m'agradaria incloure una petita reflexió sobre la realita t educativa en la què vivim. Jo particularment, em mostro totalment a favor de l'ús de les TIC a les aules. Per desgracia, considero que per a qua això es puga dur a terme és necessari que la escola canvie. I encara que pareix que en alguns llocs com Catalunya s'està fent un intent per modernitzar la institució educativa, en la gran majoria d'Espanya seguim ensenyant com es feia fa cinquanta anys. És un model obsolet d'educació que aborreix als joves i que no els motiva en absolut, i que a més a més no els capacita per a ser autorreflexius, ni crítics, ni tampoc autosuficients.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada